Segling runt jorden

Båten har ny mast, rigg, segel, radar och en del av den elektroniska utrustningen är uppgraderad. Motor med växellåda hade genomgått en stor översyn, bogspröt och bommen hade förlänga.
Vår avgång var inte alltför bra. På morgonen på dagen för den planerad avgången upplevde vi startproblem och det tog en halv dag för att reparera den. När man försöker starta så dog den efter ett litet tag.Detta var orsakat av bränslefiltret som tog in för mycket luft. Efter kontroll av väderförhållanderna beslutade vi att senarelägga datumet för avresan från 1/6 till 7/6. Stormen minskade lite men hade inte slutat helt. Dagen efter som vi hade lämnat Göteborg började det blåsa från väst igen men den här gången var stormen starkare.

Vi ligger förtöjda vid ingången till Kiel-kanalen efter ett pass. Efter att ha korsat kanalen kommer vi att segla på Nordsjön till Amsterdam i Nederländerna där den första förändringen av besättningen förväntas.

Vissa mindre fel på utrustningen, lyckligtvis inte allvarliga liksom ganska stora vågor. Kaptenen sa ”det var förbaskat svårt men våra liv var inte i fara”. Trots svårigheterna gjorde den unge charterbesättningen ett bra jobb.

Den första ändringen av besättningen kommer att äga rum i Amsterdam. Nya seglare kommer att vara ombord där och avgå mot Le Havre i Frankrike vilken dag som helst för att kompensera för några förlorade dagar.